פריצת דרך עולמית: חוקרים באוניברסיטת תל אביב הדפיסו לב חי במדפסת תלת ממד

החוקר הבכיר פרופ' טל דביר מסביר איך מדפיסים לב חי, ומה צריך לקרות כדי שהדפסת לב עבור בני אדם תיהפך למציאות יומיומית

30 אפריל 2019
הדפסת לב בתלת-ממד- ההישג פורץ דרך שפרופ' טל דביר וצוותו הובילו במעבדה באוניברסיטת תל אביב
הדפסת לב בתלת-ממד- ההישג פורץ דרך שפרופ' טל דביר וצוותו הובילו במעבדה באוניברסיטת תל אביב

חוקרים במעבדתו של פרופ' טל דביר מאוניברסיטת תל אביב הצליחו לפצח אתגר משמעותי ביותר ברפואה המודרנית, באמצעות שימוש במדפסת תלת-ממד וברקמות שנלקחו מחולה על מנת להדפיס לב חי.

 

הניסוי פורץ הדרך בוצע על ידי הדוקטורנט נדב נור וד"ר אסף שפירא במעבדתו של פרופ' דביר בפקולטה למדעי החיים, בשיתוף המחלקה להנדסת חומרים בפקולטה להנדסה ומרכז סגול לביוטכנולוגיה.

 

להדפיס לכל חולה את האיבר או הרקמה שהוא זקוק להם

 

"השתמשנו ברקמת שומן שנלקחה מחולה, והפרדנו בין תאי השומן לבין החומר הקולגני, שזה בעצם החומר שנמצא מחוץ לתאים ותומך בהם", מסביר פרופ' דביר, חוקר במחלקה למיקרוביולוגיה מולקולרית וביוטכנולוגיה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב.

 

"את החומר של תאי השומן אנחנו מתכנתים מחדש לתאי גזע, ומשם ממיינים אותם לתאים של שריר הלב ולתאים שיוצרים את כלי הדם", הוא אומר ומוסיף, "לאחר מכן לקחנו את החומר הקולגני ויצרנו ג'ל ספציפי שמותאם למטופל. כאשר אנחנו מערבבים את הכול יחד אנחנו יוצרים דיו שאיתו אנחנו מדפיסים את הלב".

 

פתח לרפואה עתידית שבה לא יהיה עוד צורך בהמתנה להשתלות

 

פרופ' דביר וצוות החוקרים שלו יצרו לב זעיר, שמתאים לבעל חיים קטן דומה לארנבת. ההדפסה נמשכה כשלוש שעות בסך הכול. ההערכה היא שעבור לבבות גדולים יותר, עבור בעלי חיים נוספים – ובטח עבור בני אדם – זה ייקח פרק זמן ארוך יותר. בנוסף, כל תהליך ההכנה של איסוף התאים ויצירת הדיו נמשך כחודש, מרגע הוצאת התאים ועד להדפסה.

 

יחד עם זאת, בשלב זה לא ניתן להשתיל את הלב שהודפס בגוף של יצור חי. "אנחנו צריכים להכניס את הלב שהדפסנו לביוריאקטור (סוג של מקרר המיועד ליצירת סביבה ביולוגית, ר"א) על מנת שהלב הזה יוכל לעבוד בצורה טובה.

 

"על המחקר הספציפי הזה אנחנו עובדים בין שלוש לארבע שנים כשכמובן התוצאה הסופית לא מגיעה היום. אנחנו אומרים לכל אורך הדרך תוצאות ואבן בניין אחרי אבן בניין אבל הפרסום הוא היום ואנחנו מאוד גאים ומתרגשים וכבר עובדים על השלבים הבאים. אנחנו לא נחים".

 

מלגות עבור מחקרים פורצי דרך 

 

אוניברסיטת תל אביב - כאוניברסיטה הגדולה, המגוונת והרב תחומית ביותר בגישתה בארץ, מציעה לדוקטורנטים כמו נדב נור לבצע את עבודת החקר שלהם מתוך 125 בתי-ספר וחוגים, והאפשרויות למצוינות אקדמית ולמחקר פורץ דרך הינן בלתי מוגבלות כמעט.

 

אגודת ידידי אוניברסיטת תל אביב מלווה את הדוקטורנטים והדוקטורנטיות הנפלאים הללו בגיוס מלגות עבורם כדי שיוכלו להתמקד בצורה הטובה ביותר במחקרים פורצי דרך. רבים מהדוקטורנטים נדרשים גם לפרנס את משפחותיהם הצעירות. עבורם, מלגה עשויה להיות הגורם המכריע, שיאפשר להם למקד את תשומת לבם במחקר.

 

אם תרצו לעזור להוביל קדימה את המדע כדי שהמדענים שלנו יוכלו להתמקד במחקרים פורצי דרך, תוכלו לתרום להם מלגה ולהיות חלק מההצלחה > https://phd2019.forms-wizard.net/

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>