ישראל בין מדינת הלכה למדינת הזנק: משבר הקורונה כנקודת מפנה

הרצאה אקטואלית ומרתקת של פרופ' יוסי שיין

18 מאי 2020

הרצאה עד הבית - במיוחד לחברי אגודת ידידי אוניברסיטת תל אביב

פרופ' יוסי שיין חוזר בהרצאות לשאלת המתח בין ישראל כמדינת הזנק לבין ישראל כמדינת הלכה כפי שהדברים באים לידי ביטוי במשבר הקורונה. הוא מסביר איך בתקופת המגפה עלתה חשיבות הריבונות הישראלית אף יותר מאשר בזמנים רגילים. 

בעולם כולו קהילות יהודיות אותן תקף הנגיף היו חשופות לאנטישמיות. בישראל, שהפכה למרכז ההוויה היהודית התגלה פער גדול בין המדינה הריבונית לבין הסמכויות הרבניות. הפער הזה יצר את המתח העצום בחברה כאשר התברר שחוסר המשמעת והסולדריות בקהילות החרדיות עלולות לפגוע באוכלוסיה הרחבה אשר כן מצייתת להוראות המדינה.

 

העובדה שהמדינה עצמה העניקה כח רב כזה לחרדים, שר הבריאות החרדי נראה כמעדיף את האינטרס של הקהילה על פני המדינה, יצרו שיח רעיל בחברה בעת הזו.כל זה מתלבש על העובדה שנתניהו השולט כרהמ"מ הזמני מסתייע בחירות במוסדות המדינה להעצים את שר הבריאות שהוא גם נציג המדינה וגם נציג ההלכה. 

 

שיין מסביר כי המשבר הנוכחי, המתיישב על משבר פוליטי וקונסטיטוציוני חמור, חייב להדליק נורות אדומות בפני הישראלים. מצד אחד החברה אכן מקעקעת את הסמכויות הרבניות כאשר היא מטילה סגר בבני ברק ודומותיה ומונעת פתיחתם של בתי כנסת ישיבות ומקוואות, אך מהצד האחר לא ברור עדיין עד כמה החרדים עצמם יהפכו יותר ישראלים, או יבקשו להיבדל יותר מהמדינה, בגלל הסכנה שהם רואים בהיצמדות אליה.

 

שיין נותן פרספקטיבה היסטורית למשבר ביהדות ומסביר שיהדות ההלכה במשך הדורות היתה תמיד עויינת למוסדות המדינה וביקשה להתבדל בגטאות ובאוטונומיה תרבותית על מנת לשמר את עליונות התורה ועליונות הרבנים. הדבר הביא כמובן לפיאסקו בזמן השואה.

 

יש בקרב חרדים היום ביקורת שטוענת כי העדר חוש ביקורת, תפיסה משיכית וראיה עויינת למדינה עלולים לפגוע פגיעה עמוקה בהם. אחרים סבורים כי ההזקקות של החרדים למדינה מוכיחה כי יש תהליכים של ישראליזציה של היהודים כאן. שיין מצביע על כך שתהליך זה אכן מתחולל תוך כדי מאבקים מתמשכים בתוך החברה הישראלית, והפוליטיקה שלה רק תורמת לכך. 

 

אין בישראל היום מנהיגות המחפשת ליבה ממלכתית ממשית, נתניה משתמש במדינה הריבונית בחירום להתרחק מאיומי המוסדות המשפטיי, בעוד החרדים הם עבורו משענת פוליטית. לכן הוא נשאר עם ליצמן כשר בריאות. בו בזמן, הוא מבין שמשבר הקורונה בקרב החרדים, שעלולה היתה להתפשט לכל ישראל יכולה להרוס גם את מדינת ההזנק אותה הוא מציין כאחד מהשגיו.

 

בהרצאה הוא מסביר איך נפתולי הפוליטיקה, המשפט והדת בישראל, שזורים בזמן הקורונה בעתידו האישי של נתניהו, ותפיסת עולמו כאדם המקדם הן מדינת הלכה והן מדינת הזנק.

פרופ' שיין הוא מחבר רב המכר המאה הישראלית

 

לצפייה בהרצאה >> https://www.youtube.com/watch?v=lAUkUmCp_Vc&t=270s

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>