ניסוי פורץ דרך משותף של אוניברסיטת תל אביב, צה”ל, צבא ארה”ב והמכון הלאומי לבריאות העלים תסמיני פוסט- טראומה בהלומי קרב ואזרחים שחוו טראומה

הניסוי שנערך בישראל ובארה"ב הפחית בצורה משמעותית ואף העלים לחלוטין תסמיני פוסט- טראומה על ידי שימוש בדימויים ממוחשבים אשר הוצגו לנבדקים.

פרופ’ יאיר בן חיים, ראש בית הספר למדעי הפסיכולוגיה של אוניברסיטת תל אביב הוביל את צוות החוקרים הישראלי וביניהם הדוקטורנט רני אבנד. ממחקרם המשותף שפורסם בכתב העת American Journal of Psychiatry עולה כי ניתן לפחית בצורה משמעותית, ואף להעלים לחלוטין, סימפטומים של פוסט טראומה על ידי טיפול בכלי ממוחשב.

במהלך הטיפול נדרש המטופל לזהות חץ פשוט לימין או לשמאל, ואז ללחוץ על הסמן הימני או השמאלי בהתאם. לכך מוסיפים פרצופים מאיימים או מלים מאיימות, כשהמטרה היא לנרמל בהדרגה, תוך מספר אימונים שנערכים מול מחשב, את דפוסי הקשב של המטופל לאיומים.

אצל האדם הבריא מערכת ניטור האיומים בסביבה פעילה כל הזמן והיא מחפשת איומים אפשריים (תנועות חדות, רכבים מתקרבים, דמויות מאיימות וכו’). אצל אדם הסובל מהפרעת דחק פוסט- טראומטית מערכת הניטור פועלת בצורה מוגברת ומזהה אלמנטים שבמצב רגיל היו נתפסים כבלתי מאיימים.

במהלך המחקר נבדקו חיילים ישראלים ואמריקאים אשר אובחנו כסובלים מהפרעת דחק פוסט- טראומטית במשך חודש. הנבדקים עברו טיפול פעמיים בשבוע למשך רבע שעה בכל פעם. החוקרים מצאו כי הטיפול הטיפול הפחית את הסימפטומים של פוסט טראומה ואף העלימם כליל אצל 65% מהנבדקים. עם זאת, אומר פרופ’ בן חיים כי יש צורך בניסויים קליניים בקנה מידה גדול אשר יכלול גם אזרחים (כמו מחקר אשר נערך בימים אלו על ידי אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת קולומביה שבניו- יורק).

התוצאות החיוביות אשר עלו בניסוי מעוררות עניין בקהילה המדעית בנוגע לכלי טיפול חדש, זול וזמין שיאפשר דרך טיפול למטופלים שהטיפולים הקיימים לא מועילים להם. מספר חוקרים אף מגדילים לצפות כי ניתן יהיה לערוך טיפולים באמצעות האינטרנט, דבר אשר ינגיש את הטיפול לאוכלוסייה רחבה יותר, יבטל את הצורך התורים לרופאים ויוזיל עלויות.

 

———————————————————————————————-
אנו מזמינים אתכם לתמוך ברני אבנד ובשאר הדוקטורנטים של אוניברסיטת תל אביב ולקחת חלק בהצלחות מחקריהם. כל תרומה מסייעת ותתקבל בברכה. לפרטים נוספים: bit.ly/1HvoKp3

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>