לפי מחקר של אוניברסיטת תל אביב משחה מיוחדת למריחה עשויה למנוע את תהליך התפתחות סרטן העור בשלבים ראשונים של המחלה

מחקר חדש מאוניברסיטת תל אביב מציע תקווה לטיפול תרופתי יעיל במלנומה, סרטן העור הנפוץ והקטלני ביותר.

 

המלנומה היא הקטלנית מבין סרטני העור, ובמדינות המפותחות מספר החולים במחלה הקשה עולה מדי שנה. לדברי ד”ר כרמית לוי מהפקולטה לרפואה ע”ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, שעמדה בראש צוות החוקרים, המלנומה מתפתחת בשני שלבים. בשלב הראשון התאים הסרטניים מתרבים באפידרמיס, כלומר בשכבת העור החיצונית. אם מאבחנים את הגידול בזמן הזה, ניתן להסיר אותו מעל העור בהליך רפואי פשוט. בשלב השני התאים הסרטניים חודרים פנימה דרך מחזור הדם.

 

השאלה שעניינה את ד”ר לוי הייתה מה גורם לתאים הסרטניים לחדור פנימה. “זאת שאלה שעד היום הייתה פתוחה לגמרי”, מספרת ד”ר לוי. “אבל אז שמתי לב למשהו. בכל תמונות ההדמיה הקלאסיות של התפתחות המלנומה, מהסוג שמוצאים בכל חיפוש בגוגל, רואים משהו מוזר: התאים הסרטניים קודם כל עולים למעלה, כלפי פני שטח העור, ורק אחר כך חודרים לכלי הדם. למה לא ישר לצלול פנימה?”

 

כמו קרם הגנה

בשלב זה החליטה ד”ר לוי לחקור את העור. “חשבתי שאולי תאי הסרטן לא סתם ‘עולים למעלה’ בהתחלה, אלא בעלייה מעלה תאי הסרטן מחליפים את סביבת התאים השכנים להם ואולי שם הם מקבלים משהו – משהו שבלעדיו הם לא יוכלו לחדור אחר כך לכלי הדם ולהפוך לסרטן גרורתי”.

כדי לבחון את התיאוריה שלה, ד”ר לוי אספה רקמות עור בריאות והפרידה אותן לכל שכבות העור השונות. התוצאות אישרו את התיאוריה: המפגש בין המלנומה לשכבה העליונה של האפידרמיס הוא שהופך את סרטן העור לממאיר.

התגלית של ד”ר לוי מהווה לא רק פריצת דרך מחקרית, אלא גם תקווה קלינית. “אנחנו השתמשנו בתרבית על התאים הסרטניים של המלנומה, וזה עבד. מדובר בתרופה שכבר אושרה על ידי ה-FDA, ואולי בעתיד נוכל לתת אותה כתרופה מונעת למלנומה, וכל אחד יוכל למרוח אותה על העור, כמו שמורחים קרם הגנה מפני השמש”.

בנוסף להשלכות בתחום הרפואה המונעת, למחקר החדש יש גם השלכות על היכולת לאבחן את המלנומה. “צריך להבין שזה סרטן שמתפתח במשך שנים רבות”, אומרת ד”ר לוי. “כאשר רופא העור מורה על לקיחת ביופסיה, הוא והפתולוג עוקבים אחר הגידול, ולפי עומק החדירה של התאים הסרטניים מחליטים אם מדובר בגידול שפיר או ממאיר”.

“אם הגידול נמצא בעומק של מילימטר או שניים בתוך הדרמיס, הרופא יורה על טיפול בהקרנות. אנחנו מציעים פה שיטה נוספת ומדויקת הרבה יותר”.

בימים אלה התחילו החוקרים לשתף פעולה עם המרכזים הרפואיים וולפסון ושיבא.

 

[הכתבה פורסמה באתר NRG, 04.08.2015]

 

———————————————————————————————-
אנו מזמינים אתכם לתמוך בדוקטורנטים של אוניברסיטת תל אביב ולקחת חלק בהצלחות מחקריהם. כל תרומה מסייעת ותתקבל בברכה. לפרטים נוספים: bit.ly/1HvoKp3

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>