מחקר חדש חושף מה עומד מאחורי צבעי הגוף של הזיקית

מחקר שנערך על ידי שערכה תמי קרן-רותם במסגרת עבודת הדוקטורט בחוג לזואולוגיה באוניברסיטת תל-אביב ממפה לראשונה את דגמי הצבע של הזיקית הים תיכונית ובודק מהם המסרים שמועברים באמצעותם לבני מינן בעונת הרבייה.

כיצד נראים מופעי הקייץ של הזיקית הים תיכונית ולמי הם מיועדים? מחקר שערכה תמי קרן-רותם במסגרת עבודת הדוקטורט בחוג לזואולוגיה באוניברסיטת תל-אביב ממפה לראשונה את דגמי הצבע של הזיקית הים תיכונית ובודק מהם המסרים שמועברים באמצעותם לבני מינן בעונת הרבייה.

צבע הגוף של הזיקית הים תיכונית, הנפוצה בישראל, הוא ירוק עם שני פסי אורך לבנים מקוטעים. מבנה גופה וצבעה מתמזגים היטב עם הצמחייה שעליה היא חיה ולכן קשה להבחין בה בדרך כלל. עם זאת, בעונת הרבייה, בסוף הקיץ ותחילת הסתיו, יש לזיקיות רפרטואר מרשים של מופעים רבים -  לא פחות מ- 12 מופעים שונים של צבע גוף, כמו בתצוגת אופנה; כל אחד מהם מציג לראווה את מינו של הפרט, את טקטיקת הרבייה, את מעמדו החברתי באוכלוסייה וגם מה היו כוונותיו במהלך מפגש עם פרט אחר. איך הוא עושה את זה?

כפי שמראה המחקר שיופיע במהדורה הקרוב של מגזין "זווית", הזיקית עושה זאת על ידי ניצול יכולותיה המרשימות לשנות את צבע גופה, גם במהירות ולזמן קצר וגם בהדרגתיות ולזמן ארוך.

 

מעמדות בעולם הזיקיות

צבעי הגוף של זכרים מציגים בעונת הרבייה את טקטיקות הרבייה שלהם וכן את מעמדם החברתי. קרן-רותם מסבירה: "זכר ששומר על נקבות הוא ירוק ומעמדו דומיננטי, ואילו זכר שמתחמק מזכרים שומרים הוא חום ומעמדו נחות. בעונה זו גם הנקבות הקטנות חומות ולכן אנו מעריכים שהצבע החום מבטא מעמד חברתי נחות, וכך קרוב לוודאי מונע את תקיפתם על ידי הזכרים הירוקים הדומיננטיים. פעמים מספר צפיתי בזכרים ירוקים שמנסים להזדווג עם זכרים חומים ולכן יתכן שזיקית חומה נתפסת כנקבה". 
על רגעי המפגש עם הנקבה היא מוסיפה: "בעת מפגש עם נקבה משנים הזכרים שוב את צבעם, אבל הפעם כהבזק המופיע ונעלם במהירות. בשלב זה הם מציגים דגם חיזור ייחודי לכל אחד מטקטיקות הרבייה. זכרים ירוקים מציגים במפגש דגם ירוק-צהבהב ולעומתם זכרים חומים מציגים דגם לבן".
כפי שניתן לראות, קיים שוני בין דגם חיזור של זכרים בשנתם הראשונה שהם כולם נחותים לבין ההבדל הקיים עם דגם החיזור של זכרים מבוגרים יותר ודומיננטיים, היחידים מבין השלושה הנוקטים בטקטיקת רבייה של שמירה על נקבות. חלק מהזכרים נשארים נחותים גם בשנת חייהם השנייה או יותר וגם להם דגם חיזור מיוחד. אורכם של הנחותים נע בין 8 ל- 10 סנטימטרים ואילו הגדולים הדומיננטים יכולים להגיע לאורך של 15 סנטימטרים.

 

טקטיות רבייה שונות

כל אחד מהזכרים בעל אחת משתי טקטיקות רבייה שונות שתלויות בגודל גופם: הזכרים הגדולים והירוקים נצמדים במשך כל עונת הרבייה למספר נקבות, מזדווגים עמן ועומדים על המשמר מפני התקרבות של זכרים אחרים, תוך הנסת הפולשים ואף לחימה בהם. הזכרים הקטנים, לעומת זאת, מסתובבים בשטח בחיפוש אחר נקבות שאף זכר אינו שומר עליהן או שוהים בקרבת נקבה מוגנת ומתקרבים אליה רק בשעת כושר, שבה הזכר השומר עזב זמנית את המקום. 

שינויי הצבע מתבצעים בשני מנגנונים שונים: שינוי פיזיולוגי בו צבע הגוף משתנה במהירות ולזמן קצר של שניות עד דקות, כהבזק של צבע, בטרם ישתנה בחזרה לדגם הקודם, ושינוי מורפולוגי בו משתנה צבעו של הגוף בתהליך אטי שאורכו ימים עד שבועות.
דגמי הצבע הרבים של הזיקית הים תיכונית, שמתחלפים בעזרת שני מנגנונים שונים, מעבירים גם מידע כללי על הפרט וגם מידע אקטואלי על כוונתו המיידית של כל אחד מהפרטים בעת מפגש חברתי. "אני מעריכה שצימוד זה של שני המנגנונים מקנה לזיקית יתרון ביכולת להעביר באותו הזמן מידע ברמות שונות. הממצאים ממחקר זה תורמים להבנה הכללית שיש למדענים עד כה לגבי שימוש בצבעי גוף לתקשורת, וספציפית בזיקיות", מסכמת קרן-רותם.

 

[מקור: ישראל היום, 11.07.2015]

 

------------------------------

אנו מזמינים אתכם לתמוך בתמי קרן- רותם ובשאר הדוקטורנטים של אוניברסיטת תל אביב ולקחת חלק בהצלחות מחקריהם. לפרטים נוספים: bit.ly/1HvoKp3

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>